نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۲۲۳ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۲۲۷ صبحی صالح

۲۲۷-وَ سُئِلَ عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ الْإِیمَانُ مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ

حکمت ۲۲۳ شرح ابن ‏أبی ‏الحدید ج ۱۹

۲۲۳: وَ قَالَ ع وَ قَدْ سُئِلَ عَنِ الْإِیمَانِ-  الْإِیمَانُ مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ-  وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ قد تقدم قولنا فی هذه المسأله-  و هذا هو مذهب أصحابنا المعتزله بعینه-  لأن العمل بالأرکان عندنا داخل فی مسمى الإیمان-  أعنی فعل الواجبات-  فمن لم یعمل لم یسم مؤمنا و إن عرف بقلبه و أقر بلسانه-  و هذا خلاف قول المرجئه-  من الأشعریه و الإمامیه و الحشویه- . فإن قلت فما قولک فی النوافل-  هل هی داخله فی مسمى الإیمان أم لا-  قلت فی هذا خلاف بین أصحابنا-  و هو مستقصى فی کتبی الکلامیه

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حکمت (۲۲۳)

و قال علیه السّلام و قد سئل عن الایمان: الایمان معرفه بالقلب، و اقرار باللسان، و عمل بالارکان. از آن حضرت درباره ایمان پرسیدند، فرمود: «ایمان شناخت به دل و اقرار به زبان و عمل کردن به جوارح است.» عقیده و سخن ما در این مورد گذشت، و این سخن همان عقیده یاران معتزلى ماست، زیرا عمل به ارکان در نظر ما داخل در نام ایمان است، یعنى انجام دادن امور واجب لازمه ایمان است و هر کس به آن عمل نکند، مؤمن نامیده نمى ‏شود. هر چند شناخت قلبى و اقرار زبانى هم داشته باشد. البته این عقیده بر خلاف عقیده مرجئه و اشعرى‏ها و امامیه و حشویه است.

و اگر بپرسى که عقیده‏ ام درباره امور مستحبى چیست، آیا از لوازم ایمان است یا نه مى‏ گویم در این مسأله میان یاران ما اختلاف است و این مسأله در کتابهاى کلامى من مفصل بحث شده است.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۸ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

 

بازدیدها: ۴

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.