google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
80-100 حکمت شرح ابن ابي الحدیدحکمت ها شرح ابن ابي الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره 87 متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت 90 صبحی صالح

90-وَ قَالَ ( عليه‏السلام  )الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ

حکمت 87 شرح ابن ‏أبي ‏الحديد ج 18   

87: الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ-  وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ قل موضع من الكتاب العزيز يذكر فيه الوعيد-  إلا و يمزجه بالوعد مثل أن يقول-  إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقابِ ثم يقول وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ-  و الحكمة تقتضي هذا ليكون المكلف مترددا بين الرغبة و الرهبة- . و يقولون في الأمثال المرموزة-  لقي موسى و هو ضاحك مستبشر عيسى و هو كالح قاطب-  فقال عيسى ما لك كأنك آمن من عذاب الله-  فقال موسى ع ما لك كأنك آيس من روح الله-  فأوحى الله إليهما موسى أحبكما إلي شعارا-  فإني عند حسن ظن عبدي بي- . و اعلم أن أصحابنا و إن قالوا بالوعيد-  فإنهم لا يؤيسون أحدا و لا يقنطونه من رحمة الله-  و إنما يحثونه على التوبة-  و يخوفونه إن مات من غير توبة-  و بحق ما قال شيخنا أبو الهذيل-  لو لا مذهب الإرجاء لما عصي الله في الأرض-  و هذا لا ريب فيه-  فإن أكثر العصاة إنما يعولون على الرحمة-  و قد اشتهرو استفاض بين الناس-  أن الله تعالى يرحم المذنبين-  فإنه و إن كان هناك عقاب فأوقاتا معدودة-  ثم يخرجون إلى الجنة و النفوس تحب الشهوات العاجلة-  فتهافت الناس على المعاصي و بلوغ الشهوات و المآرب-  معولين على ذلك-  فلو لا قول المرجئة و ظهوره بين الناس-  لكان العصيان إما معدوما أو قليلا جدا

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حكمت (87)

الفقيه كل الفقيه من لم يقنّط الناس من رحمة الله و لم يؤيسهم من روح الله، و لم يؤمّنهم من مكر الله.

«فقيه به راستى كامل، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند و آنان را از مهربانى خدا مأيوس نسازد و از مكر خداوند ايمنشان ندارد.» كمتر جايى در قرآن مجيد است كه در آن تهديدى آمده باشد مگر اينكه با اميد آميخته نباشد، مثلا ضمن آن كه فرموده: «همانا خداوند سخت عقوبت است.» پس از آن فرموده است: «و همانا آمرزنده مهربان است.»، حكمت هم همين را مقتضى است كه‏ شخص مكلف ميان بيم و اميد باشد. ضمن امثال آموزنده آمده است كه موسى عليه السّلام در حالى كه شاد و خندان بود عيسى عليه السّلام را كه دژم و افسرده بود، ديد. عيسى به موسى گفت: تو را چه مى‏ شود، گويا از عذاب خداوند در امان هستى موسى گفت: تو را چه مى‏ شود گويا از مهر خداوند نا اميدى، و خداوند به آن دو وحى فرمود كه شعار موسى براى من محبوب‏تر است كه من در جايگاه حسن ظن بنده خود هستم.

و بدان كه ياران معتزلى ما با آنكه معتقد به بيم هستند، در عين حال هيچ كس را نا اميد و مأيوس از رحمت خداوند نمى‏كنند، بلكه آنان را به توبه تشويق مى‏كنند و بيم مى‏دهند كه مبادا بدون توبه بميرند و شيخ ما ابو الهذيل به حق گفته است كه اگر مذهب مرجئه نمى ‏بود بر روى زمين هرگز عصيان عليه خداوند نمى‏ شد، و در اين موضوع شك و ترديدى نيست كه بيشتر گنهكاران متكى بر رحمت خدا مى‏ شوند و از سوى ديگر ميان مردم هم مشهور شده است كه خداوند متعال بر گنهكاران رحمت مى ‏آورد و در قيامت اگر عذابى هم هست، محدود و موقت است و سپس گنهكاران را به بهشت مى‏ برند.

نفوس آدميان هم شهوتهاى نقدى را دوست مى‏ دارند و بدين سبب به انواع گناه و رسيدن به آرزوها و شهوتها روى مى‏ آورند و به رحمت خدا تكيه مى‏ كنند و اگر اعتقاد مرجئه و ظهور آن ميان مردم نباشد، گناه و سرپيچى نابود يا به راستى اندك مى‏ شود.

جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديدجلد 7 //دكتر محمود مهدوى دامغانى

 

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Back to top button
-+=