google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
80-100 حکمت شرح ابن ابي الحدیدحکمت ها شرح ابن ابي الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره 84 متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت 87 صبحی صالح

87-وَ قَالَ ( عليه‏السلام  )عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ

حکمت 84 شرح ابن ‏أبي ‏الحديد ج 18   

84: عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ قالوا الاستغفار حوارس الذنوب- . و قال بعضهم العبد بين ذنب و نعمة-  لا يصلحهما إلا الشكر و الاستغفار- . و قال الربيع بن خثعم-  لا يقولن أحدكم أستغفر الله و أتوب إليه-  فيكون ذنبا و كذبا إن لم يفعل-  و لكن ليقل اللهم اغفر لي و تب علي- . و قال الفضيل الاستغفار بلا إقلاع توبة الكذابين- . و قيل من قدم الاستغفار على الندم-  كان مستهزئا بالله و هو لا يعلم

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حكمت (84)

عجبت لمن يقنط و معه الاستغفار. «در شگفتم از آن كس كه نوميد مى ‏شود و حال آنكه آمرزش خواهى همراه اوست.» گفته‏ اند: استغفار، باز دارنده گناهان است. يكى از بزرگان گفته است: بنده محصور ميان گناه و نعمت است و چيزى جز سپاسگزارى و استغفار آن دو حالت را اصلاح نمى‏كند. ربيع بن خثعم-  خيثم-  گفته است، هيچ يك از شما نبايد بگويد از خداى آمرزش مى‏ خواهم و به بارگاهش توبه مى‏ كنم، كه اين را اگر چنان كه شايد و بايد انجام‏ ندهد، گناه و دروغ است، و بايد بگويد: بار خدايا بيامرزم و توفيق توبه ‏ام ارزانى فرماى.

فضيل گفته است: آمرزش خواهى بدون رها كردن گناه، توبه دروغگويان است.

و گفته شده است: هر كس آمرزش خواهى را بر پشيمانى از گناه مقدم بدارد، بدون اينكه بداند، خدا را مسخره كرده است.

جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديدجلد 7 //دكتر محمود مهدوى دامغانى

 

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Back to top button
-+=