google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
1-20 حکمت شرح ابن ابي الحدیدحکمت ها شرح ابن ابي الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره 13 متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت 18 صبحی صالح

18-وَ قَالَ ( عليه‏السلام  )فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ

حکمت 13 شرح ابن ‏أبي ‏الحديد ج 18   

13: وَ قَالَ ع فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ-  خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ قد سبق ذكر هؤلاء فيما تقدم-  و هم عبد الله بن عمر بن الخطاب و سعد بن أبي وقاص-  و سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل و أسامة بن زيد-  و محمد بن مسلمة و أنس بن مالك و جماعة غيرهم- . و قد ذكر شيخنا أبو الحسين في الغرر-  أن أمير المؤمنين ع لما دعاهم إلى القتال معه-  و اعتذروا بما اعتذروا به-  قال لهم أ تنكرون هذه البيعة قالوا لا-  لكنا لا نقاتل فقال إذا بايعتم فقد قاتلتم-  قال فسلموا بذلك من الذم لأن إمامهم رضي عنهم- . و معنى قوله خذلوا الحق و لم ينصروا الباطل-  أي خذلوني و لم يحاربوا معي معاوية-  و بعض أصحابنا البغداديين يتوقف في هؤلاء-  و إلى هذا القول يميل شيخنا أبو جعفر الإسكافي

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حكمت (13)

خذلوا الحق و لم ينصروا الباطل. اين سخن را على عليه السّلام در مورد كسانى كه از همراهى او در جنگ-  جمل-  خود دارى و كناره گيرى كرده‏اند فرموده است. «حق را خوار و زبون ساختند و باطل را هم يارى ندادند.» ابن ابى الحديد ضمن شرح اين سخن مى‏گويد: نامهاى اين گروه را در مباحث پيشين آورديم كه عبد الله بن عمر بن خطاب و سعد بن ابى وقاص و سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل و اسامة بن زيد و محمد بن مسلمه و انس بن مالك و جماعتى ديگر بودند.

شيخ ما ابو الحسين در كتاب الغرر آورده است كه امير المؤمنين عليه السّلام هنگامى كه‏ آنان را براى شركت در جنگ فراخواند و آنان بهانه آوردند، به آنان فرمود: آيا منكر اين بيعت هستيد گفتند: نه، ولى جنگ هم نمى‏كنيم. فرمود: اينك كه بيعت كرده‏ايد، چنان است كه در جنگ هم شركت كرده‏ايد و بدين گونه آنان از نكوهش به سلامت ماندند كه امام ايشان از آنان خشنود بوده است. معنى سخن على عليه السّلام هم اين است كه مرا يارى ندادند و همراه من با معاويه جنگ نكردند. گروهى از ياران بغدادى ما در باره اين قوم متوقف هستند و اظهار نظر نمى‏ كنند، از جمله شيخ ما ابو جعفر اسكافى هم به همين عقيده مايل است.

جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديدجلد 7 //دكتر محمود مهدوى دامغانى

 

Show More

One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Back to top button
-+=