google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
420-440 حکمت شرح ابن ابي الحدیدحکمت ها شرح ابن ابي الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره 436 متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت 427 صبحی صالح

427-وَ قَالَ ( عليه ‏السلام  )مَنْ شَكَا الْحَاجَةَ إِلَى مُؤْمِنٍ فَكَأَنَّهُ شَكَاهَا إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ شَكَاهَا إِلَى كَافِرٍ فَكَأَنَّمَا شَكَا اللَّهَ

حکمت 436 شرح ابن ‏أبي ‏الحديد ج 20

436 وَ قَالَ ع: مَنْ شَكَا الْحَاجَةَ إِلَى مُؤْمِنٍ فَكَأَنَّمَا شَكَاهَا إِلَى اللَّهِ-  وَ مَنْ شَكَاهَا إِلَى كَافِرٍ فَكَأَنَّمَا شَكَا اللَّهَ قد تقدم القول في شكوى الحال و كراهيتها-  و كلام أمير المؤمنين ع يدل-  على أنه لا يكره شكوى الحال إلى المؤمن-  و يكرهها إلى غير المؤمن-  و هذا مذهب ديني غير المذهب العرفي- . و أكثر مذاهبه و مقاصده ع في كلامه-  ينحو فيها نحو الدين و الورع و الإسلام-  و كأنه يجعل الشكوى إلى المؤمن-  كالشكوى إلى الخالق سبحانه-  لأنه لا يشكو إلى المؤمن-  إلا و قد خلت شكواه من التسخط و التأفف-  و لا يشكو إلى الكافر-  إلا و قد شاب شكواه بالاستزادة و التضجر-  فافترقت الحال في الموضعين- . فأما المذهب المشهور في العرف و العادة-  فاستهجان الشكوى على الإطلاق-  لأنها دليل على ضعف النفس و خذلانها-  و قلة الصبر على حوادث الدهر-  و ذلك عندهم غير محمود

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حكمت (436)

و قال عليه السّلام: من شكا الحاجة الى مؤمن فكانّما شكاها الى الله، و من شكاها الى كافر فكانما شكا الله. و فرمود:

«هر كس نياز خود را به مؤمنى شكايت برد، گويى به خداوند شكايت برده است و هر كس به كافرى شكايت برد، گويا از خدا شكايت كرده است.»

در مورد شكايت از احوال و ناخوشايند بودن آن پيش از اين سخن گفته شد. اين سخن امير المؤمنين عليه السّلام دلالت بر آن دارد كه شكايت احوال به مؤمن كراهت ندارد و آن را به غير مؤمن مكروه دانسته است و اين مذهب دينى و غير از مذهب عرفى است و بيشترين مقصد و روش آن حضرت در گفتارش منطبق بر دين و پارسايى و اسلام است و گويى در اين سخن خويش شكايت به مؤمن را همچون شكايت به خداوند سبحان دانسته است كه انسان به مؤمن شكايت نمى‏ كند مگر اينكه شكايت او از خشم و دلگيرى خالى است و به كافر شكايت نمى‏ كند مگر اينكه شكايت او آميخته با دلتنگى و گله‏ مندى است و در نتيجه اين دو حالت با يكديگر فرق دارد.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد 8 //دکتر محمود مهدوى دامغانى

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
-+=