google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
440-460 حکمت شرح ابن ابي الحدیدحکمت ها شرح ابن ابي الحدید

نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره 460 متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت 451 صبحی صالح

451-وَ قَالَ ( عليه ‏السلام  )زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْس‏

حکمت 460 شرح ابن ‏أبي ‏الحديد ج 20

460 وَ قَالَ ع: زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ-  وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ أي نقصان حظ لك-  و ذلك لأنه ليس من حق من رغب فيك أن تزهد فيه-  لأن الإحسان لا يكافأ بالإساءة-  و للقصد حرمة و للآمل ذمام-  و من طلب مودتك فقد قصدك و أملك-  فلا يجوز رفضه و اطراحه و الزهد فيه-  و إذا زهدت فيه فذلك لنقصان حظك لا لنقصان حظه-  فأما رغبتك في زاهد فيك فمذلة-  لأنك تطرح نفسك لمن لا يعبأ بك-  و هذا ذل و صغار- . و قال العباس بن الأحنف في نسيبه-  و كان جيد النسيب-

ما زلت أزهد في مودة راغب
حتى ابتليت برغبة في زاهد

هذا هو الداء الذي ضاقت به‏
حيل الطبيب و طال يأس العائد

– أي ما زلت عزيزا حتى أذلني الحب

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حكمت (460)

زهدك فى راغب فيك نقصان حظّ، و رغبتك فى زاهد فيك ذلّ نفس.

«بى‏ رغبتى تو در مورد كسى كه به تو راغب است، كاستى بهره است و رغبت تو در كسى كه به تو بى‏ رغبت است، خوار ساختن نفس است.»

يعنى موجب كاستى بهره توست و اين بدان سبب است كه شايسته نيست نسبت به كسى كه به تو رغبت دارد بى‏رغبتى نشان دهى و احسان را نبايد با بدى مكافات كرد و براى قصد حرمتى است و براى كسى كه آرزومند است، احترام و تعهدى است و هر كس كه خواهان دوستى با تو باشد و به تو اميد بسته و آهنگ تو كرده است، جايز نيست كه او را برانند و كنار زنند و بى‏رغبتى نشان دهند، اگر بى‏رغبتى نشان دهى مايه كاستى بهره توست نه كاستى بهره او. اما رغبت نشان دادن تو نسبت به كسى كه به تو بى‏ رغبت است، خوارى و زبونى است زيرا خود را به كسى عرضه مى دارى كه به تو اعتنايى ندارد و اين مايه خوارى و كوچك شدن است. عباس بن احنف كه غزل نيكو مى‏ سروده است، در اين غزل خود چنين سروده است: همواره در قبال دوستى كسانى كه راغب دوستى با من بودند بى‏رغبتى نشان مى‏ دادم تا آنكه گرفتار رغبت كردن به كسى شدم كه بى‏رغبت است-  معشوق- ، آرى اين همان دردى است كه چاره‏سازيهاى طبيب از درمانش ناتوان است و نا اميدى عيادت كننده طولانى است.

مقصودش اين است كه همواره عزيز بودم تا آنكه عشق خوار و زبونم ساخت.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد 8 //دکتر محمود مهدوى دامغانى

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

دکمه بازگشت به بالا
-+=