۲۵۱-وَ قَالَ ( علیهالسلام )مَرَارَهُ الدُّنْیَا حَلَاوَهُ الْآخِرَهِ وَ حَلَاوَهُ الدُّنْیَا مَرَارَهُ الْآخِرَهِ
حکمت ۲۴۸ شرح ابن أبی الحدید ج ۱۹
۲۴۸: مَرَارَهُ الدُّنْیَا حَلَاوَهُ الآْخِرَهِ- وَ حَلَاوَهُ الدُّنْیَا مَرَارَهُ الآْخِرَهِ لما کانت الدنیا ضد الآخره- وجب أن یکون أحکام هذه ضد أحکام هذه- کالسواد یجمع البصر و البیاض یفرق البصر- و الحراره توجب الخفه و البروده توجب الثقل- فإذا کان فی الدنیا أعمال- هی مره المذاق على الإنسان قد ورد الشرع بإیجابها- فتلک الأفعال تقتضی و توجب لفاعلها- ثوابا حلو المذاق فی الآخره- . و کذاک بالعکس ما کان من المشتهیات الدنیاویه- التی قد نهى الشرع عنها- توجب و إن کانت حلوه المذاق مراره العقوبه فی الآخره
ترجمه فارسی شرح ابن ابی الحدید
حکمت (۲۴۸)
مراره الدنیا حلاوه الآخره، و حلاوه الدنیا مراره الآخره. «تلخى این جهان شیرینى آن جهان و شیرینى این جهان تلخى آن جهان است.» چون دنیا ضد آخرت است، واجب است احکام این یکى ضد آن یکى باشد، چون سیاهى و سپیدى که در چشم و بینایى اثر معکوس دارد و چون حرارت و برودت که یکى موجب سبکى و دیگرى موجب سنگینى است. چون در دنیا اعمالى است که بر مذاق آدمى تلخ است و شرع فرمان به اجراى آن داده است، انجام دادن آنها براى شخص مایه ثواب و پاداشى است که در آخرت شیرین است و همچنین عکس آن هم صادق است.
جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۸ //دکتر محمود مهدوى دامغانى