google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
1-20 ترجمه خطبه ها شرح ابن میثمترجمه خطبه ها شرح ابن میثم

خطبه ۱۰ترجمه شرح ابن میثم (دار و دسته شیطان)

أَلَا وَ إِنَّ الشَّیْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ- وَ اسْتَجْلَبَ خَیْلَهُ وَ رَجِلَهُ- وَ إِنَّ مَعِی لَبَصِیرَتِی مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِی وَ لَا لُبِّسَ عَلَیَّ- وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ- لَا یَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا یَعُودُونَ إِلَیْهِ

لغات
استجلاب: به معناى جمعیّت است     البصیره: عقل      افرطت الحوض، پر کردم حوض را     ماتح: آب کش، گاهى ماتح با مائح اشتباه مى‏ شود و آن به معناى کسى است که در اندرون چاه مى‏رود و دلو را پر آب مى‏ کند.
الصدور: بازگشت از آب آوردن یا غیر آن که در مقابل ورود است و آن به معناى بازگشت به آن است.

ترجمه
«بدانید که همانا شیطان حزب خود را جمع کرده و سواره نظام و پیاده نظام لشکرش را فراهم آورده است. همانا من بصیرتى دارم که از من جدا نمى‏ شود، حق را بر خود نپوشیده‏ ام و آن هم بر من پوشیده نشده است. سوگند به خدا براى آنان حوضى را پر کنم که خود آب آن را بکشم بطورى که هر که در آن حوض در آید به هلاکت رسد و هر که از آن حوض بیرون آید دیگر به سوى آن باز نگردد.»

به عقیده من (شارح) این بخش از گفتار امام (ع) مخلوط و تلفیقى است از خطبه‏ اى که این جمله را دارد: لمّا بلغه انّ طلحه و الزّبیر خلعا بیعته، و این خطبه منظمى نیست. سیّد رضى بخش دیگر این خطبه را در جاى دیگر آورده است وقتى به آن برسیم تمام آن را به خواست خدا ذکر مى‏ کنیم.

این فصل از کلام امام (ع) مشتمل بر سه امر به ترتیب زیر است:

۱- بدگویى از اصحاب جمل و نفرت از آنها.
۲- توجه دادن به فضیلت خود آن حضرت.
۳- تهدید اصحاب جمل.

مذمّت اصحاب جمل را با جمله الا و انّ الشیطان... آغاز مى‏ کند. مقصود حضرت این است چیزى که موجب مخالفت آنها با حق مى‏ شود شیطان است که آنها را وسوسه مى‏ کند و باطل را در دلشان مى‏ آراید. قبل از این نیز چگونگى وسوسه و گمراه کردن شیطان را دانستى. پس هر کس با حق مخالفت کند و از روى دشمنى حق را رها کند از حزب شیطان و از لشکریان پیاده و سواره او مى‏ باشد.

جمله دوّم: انّ معى لبصیرتى، در ابتدا به کمال عقل و استعداد خود براى جلب حقّ و روشن کردن آن اشاره مى‏ فرماید و سپس بر این حقیقت تأکید مى‏ کند که نفس قدسیّه‏ اش هرگز فریب شیطان را نخورده است و آن چنان که حق بر دیدگان ضعیف مشتبه شده و آنها را از دیدن آن کور و از ادراک و جداسازى حق از باطل ناتوان مى‏ سازد، در مورد آن حضرت چنین نشده است، خواه تشخیص ندادن حق از باطل به وسیله فریب شیطان بدون واسطه باشد، و همین است منظور کلام امام (ع) که فرمود: ما لبّست على نفسى، یعنى آنچه نفس امّاره بر نفس مطمئنه من القا کرد کارساز واقع نشد، و خواه با وساطت پیروان شیطان صورت گرفته باشد،

و همین است معناى کلام امام (ع) که فرمود: و لا لبّس علىّ، یعنى هیچ یک از پیروان ابلیس نتوانست شبه ه‏اى را بر من القا کند و حقّ را به باطل بیاراید و بر من مشتبه سازد.

امام (ع) به موضوع سوّم اشاره کرده و فرموده است: و ایم اللّه لافر طنّ حوضا انا ماتحه الى آخر. افراط حوض را براى جمع ‏آورى سپاه و فراهم کردن ابزار جنگ استعاره آورده است و «انا ماتحه» را کنایه از این آورده است که خود سرپرستى و اختیار این جنگ را به عهده خواهد داشت. از این جهت که جنگ شبیه دریا و آب فراوان است، اوصاف آب را براى آن استعاره آورده است. در مثل گفته مى‏ شود فلان غوّاص غمرات و فلان متغمّس فى الحرب، یعنى فلان کس در گردابها فرو رفت و فلانى در جنگ غوطه‏ ور شد. جایز است در این جا لفظ حوض را استعاره بیاورد و آن را با کلمات «متح» و «فرط» و «اصدار» و «ایراد» ترشیحیّه کند.

امام با اختصاص «متح» به نفس خود تهدید آنها را تأکید مى ‏کند، زیرا آنها به سختى و شجاعت او آگاه بودند. مضاف الیه ماتح در حقیقت حذف شده است و تقدیر آن چنین بوده است: انّه ماتح ماؤه زیرا آب از حوض قابل کشیدن است. سپس استعداد خود را در سخت گرفتن بر آنها توصیف مى‏کند و به کنایه مى ‏فرماید هر که در آن حوض وارد شد نجات پیدا نمى‏ کند و به منزله کسى خواهد بود که غرق مى‏ شود و هر کس جان سالم به در برد دوباره به میدان جنگ برنمى‏ گردد و مجدداً در صدد تهیّه تدارکات جنگ برنمى‏ آید، و سپس این حقیقت را با سوگند خالق متعال تأکید مى‏ فرماید.
اصل کلمه «ایم»، ایمن و جمع یمین است. نون آن براى تخفیف حذف شده همان گونه که «لم یکن» را «لم یک» تلفّظ مى‏ کنند. و بنا به قولى «ایم» مستقلًا اسمى است که براى سوگند وضع شده، شرح بیشتر در کتابهاى نحو آمده است.

ترجمه ‏شرح ‏نهج‏ البلاغه(ابن‏ میثم بحرانی)، ج ۱ ، صفحه‏۵۶۷- ۵۷۰

Show More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Back to top button
-+=