google-site-verification: googledc28cebad391242f.html
120-140 ترجمه و شرح فلسفی خطبه ها علامه جعفریشرح و ترجمه خطبه هاعلامه محمد تقی جعفری

خطبه ها خطبه شماره ۱۳9 (ترجمه و شرح فلسفی علامه محمد تقی جعفری)

متن خطبه صد و سى و نهم

139

فى وقت الشورى 1 لن يسرع أحد قبلي إلى دعوة حقّ ، و صلة رحم ، و عائدة كرم 2 . فاسمعوا قولي ، و عوا منطقي 3 ، عسى أن تروا هذا الأمر من بعد هدا اليوم تنتضى فيه السّيوف 4 ، و تخان فيه العهود 5 ، حتّى يكون بعضكم أئمّة لأهل الضّلالة 6 ، و شيعة لأهل الجهالة 7 .

ترجمه خطبه صد و سى و نهم

در موقع شورى 1 ( هيچ كسى پيش از من براى پذيرش و صله رحم و احسان و كرامت شتاب نمى‏كند 2 سخنم را بشنويد و منطقم را دريابيد 3 شايد كه پس از اين روز ببينيد درباره امر زمامدارى شمشيرها كشيده شود 4 و پيمان‏ها شكسته شود 5 تا آنجا كه برخى از شما پيشتازان اهل گمراهى باشيد 6 و پيروان اهل جهالت 7 .

تفسير عمومى خطبه صد و سى و نهم

1 ، 7 در اين مورد توضيحى كه امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام درباره شخصيت كمال جوى خود مى‏دهد ، مانند موارد فراوان ديگر براى هيچ كس پوشيده نبوده ،مخصوصا براى كسانى كه معاصر آن بزرگ بزرگان بوده‏اند .

بنابر اين ، مسئله‏اى در اين مورد مطرح ميشود كه قابل اهميت است . مسئله اينست كه با فرض وضوح صفات كمالى كه آن حضرت دارا بوده‏اند ، چه نيازى بآنهمه گوشزد و اصرار درباره معرفى خويشتن داشته است ؟ پاسخ اين مسئله ، خيلى دشوار نيست .

نخست نظرى به آيات شريفه قرآنى بيندازيم ، خواهيم ديد : خداوند سبحان براى تفهيم و قابل پذيرش ساختن و تطبيق همه شئون زندگى بر مبناى تقوى در حدود 242 بار بندگان خود را مخاطب قرار داده آنان را براى فهماندن ضرورتها و عظمت‏هاى تقوى كه عبارت است از « صيانت تكاملى ذات » و تباهى‏هاى مخالفت با تقوى ، تشويق و تحريك فرموده است . مگر قاعده عقلى اين نيست كه :

دل گفت مرا علم لدنى هوس است
تعليمم كن اگر ترا دسترس است

گفتم كه : الف ، گفت دگر هيچ مگوى
در خانه اگر كس است يك حرف بس است

با اينحال ، خداوند متعال نه تنها در 242 مورد ، مردم را به تقوى توصيه مى‏فرمايد ، بلكه در صدها مورد ديگر ، لزوم اتّصاف به ساير صفات شايسته انسانى و اخلاق فاضله را اكيداً تذكر مى‏دهد ، باز مى ‏بينيم ، اكثريت بسيار چشمگير مردم ، از اين تشويق و تحريك و دستور و توصيه برخوردار نمى‏شوند ، به اضافه اينكه در مقدارى فراوان از آيات مربوطه مطالبى آورده شده است كه در آنها دلائل و شواهد حسّى و عقلى براى اثبات مطلوبيت تقوى و قبح ضد تقوى ارائه شده است ، معذلك كمياب‏ترين مردم ، انسانهاى با تقوى هستند .

از اينجا روشن ميشود كه علت محدوديت افرادى كه در دور امير المؤمنين عليه السلام جمع شده بودند ، چه بوده است و به چه دليل آن بزرگوار در اين دنيا تنها مى‏زيست ؟برگرديم به تفسير سخنان آن حضرت .

لن يسرع أحد قبلى إلى دعوة حقّ ، و صلة رحم ، و عائدة كرم . فاسمعوا قولى ، و عوا منطقى ، عسى أن تروا هذا الأمر من بعد هذا اليوم ينتضى فيه السّيوف ، و تخان فيه العهود ، حتّى يكون بعضكم أئمّة لأهل الضّلالة و شيعة لأهل الجهالة [ مراجعه فرماييد به ترجمه همين خطبه ]

داستان شورى

شارح معتزلى ( ابن ابى الحديد ) اين داستان را در دو مورد آورده است :

مورد يكم شرح خطبه شقشقيه مجلد يكم از ص 185 تا ص 196 مورد دوم مجلد نهم از ص 49 تا ص 58 در اين دو مجلد مطالب متنوعى آمده است كه نياز قطعى به بحث و تحليل مشروح دارد .

و هر محقق و صاحبنظرى كه بخواهد مطالب مزبور را مورد بررسى و دقت قرار بدهد ، با نوسانات و تناقضات شگفت‏ انگيز و مسائل تعجب‏آورى روياروى خواهد گشت . ما اميدواريم در وقت مناسبى جريان اين داستان را با آن مطالب كه ابن ابى الحديد با آن اطلاعات وسيعش مطرح نموده است ، با دقت كامل رسيدگى كنيم انشاء الله تعالى .

شرح وترجمه نهج البلاغه علامه محمدتقی جعفری  جلد ۲۳

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
-+=