نهج البلاغه کلمات قصار حکمت شماره ۱۰۰ متن عربی با ترجمه فارسی (شرح ابن ابی الحدید)

حکمت ۱۰۳ صبحی صالح

۱۰۳- وَ رُئِیَ عَلَیْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ‏

یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُونَ

إِنَّ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَهَ وَ عَادَاهَا

وَ هُمَا بِمَنْزِلَهِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَیْنَهُمَا کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ

حکمت ۱۰۰ شرح ابن ‏أبی ‏الحدید ج ۱۸   

۱۰۰: إِنَّ الدُّنْیَا وَ الآْخِرَهَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ-  وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ-  فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الآْخِرَهَ وَ عَادَاهَا-  وَ هُمَا بِمَنْزِلَهِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَیْنَهُمَا-  کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الآْخَرِ-  وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ هذا الفصل بین فی نفسه لا یحتاج إلى شرح-  و ذلک لأن عمل کل واحد من الدارین مضاد لعمل الأخرى-  فعمل هذه الاکتساب و الاضطراب فی الرزق-  و الاهتمام بأمر المعاش و الولد و الزوجه-  و ما ناسب ذلک-  و عمل هذه قطع العلائق و رفض الشهوات-  و الانتصاب للعباده-  و صرف الوجه عن کل ما یصد عن ذکر الله تعالى-  و معلوم أن هذین العملین متضادان-  فلا جرم کانت الدنیا و الآخره ضرتین لا یجتمعان

 

ترجمه فارسی شرح ابن‏ ابی الحدید

حکمت (۱۰۰)

انّ الدنیا و الآخره عدوان متفاوتان، و سبیلان مختلفان، فمن احبّ الدنیا و تولاها ابغض الآخره و عاداها، و هما بمنزله المشرق و المغرب، و ماش بینهما کلما قرب من واحد بعد من الآخر، و هما بعد ضرّتان.

«همانا این جهان و آن جهان، دو دشمن‏اند ناسازگار و دو راه متفاوت، آن کس که دنیا را دوست بدارد و به آن مهر ورزد آخرت را دشمن مى‏ دارد و خوش نمى‏ دارد، آن دو همچون خاور و باختر است که هر کس به یکى نزدیک شود از دیگرى دور مى‏ شود، وانگهى دو وسنى هستند» این موضوع چنان روشن است که نیاز به شرح ندارد، و این بدان سبب است که هر یک از لحاظ عمل ضد دیگرى است. عمل این جهانى نگرانى و کوشش براى کسب روزى و معاش و زن و فرزند و امورى نظیر آن است و حال آنکه کار آن جهانى بریدن علایق و دور انداختن شهوتها و کوشش براى عبادت و روى گرداندن از هر چیزى است که مانع یاد خدا باشد و بدیهى است که این دو عمل ضد یکدیگر است، ناچار دنیا و آخرت دو هوو هستند که با یکدیگر جمع نمى‏ شوند.

جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۷ //دکتر محمود مهدوى دامغانى

 

بازدیدها: ۳

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.