نهج البلاغه موضوعی ایمان

ایمان

۲۰۰۷٫ از نشانه هاى ایمان
الایمان ان توثر الصدق حیث یضرک ، على الکذب حیث ینفعک ، و ان لا یکون فى حدیثک فضل عن عملک ، و ان تتقى الله فى حدیث غیرک .
ایمان آن است که راست گفتن را بر دروغگویى ترجیح دهى ، اگر چه آن راست به زیان تو باشد و آن دروغ به سودت و دیگر آن که گفتار تو بیشتر از کردارت نباشد و در سخن گفتن در مورد دیگرى از خدا بترسى . (۱۹۹۸)

۲۰۸۸٫ چون نقطه اى سفید در دل
ان الایمان یبدو لمظه فى القلب ، کلما ازداد الایمان ازدادت المظه .
ایمان در دل آدمى چون نقطه اى سفید پدید مى شود و هر چه بر ایمان افزوده مى شود آن نقطه هم فزونى گیرد.(۱۹۹۹)

۲۰۰۹٫ شناخت با دل
الایمان معرفه بالقلب .
ایمان ، شناخت با دل است .

۲۰۱۰٫ اصلاحگر قلوب
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : لا یستقیم ایمان عبد حتى یستقیم قلبه ، و لا یستقیم قلبه حتى یستقیم لسانه
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند: ایمان هیچ بنده اى تکمیل نمى شود مگر این که قلب او در مسیر حق ، استقامت داشته باشد و قلب او از استقامت محروم است تا زبانش در مسیر حق استوار گردد.

۲۰۱۱٫ برترین ایمان
لا ایمان کالحیاء و الصبر.
هیچ ایمانى همانند حیا و صبر نیست .

۲۰۱۲٫ سه مرحله ایمان
الایمان معرفه بالقلب ، و اقرار باللسان ، و عمل بالارکان .
ایمان ، شناخت و معرفت با قلب (عقل ) و اقرار به زبان و عمل کردن به اعضا و جوارح است .

۲۰۱۳٫ فلسفه ایمان
فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک .
خداوند ایمان را براى پاک شدن دل از شرک واجب گردانید.

۲۰۱۴٫ اعتماد بر الطاف خدایى
لا یصدق ایمان عبد، حتى یکون بما فى ید الله اوثق منه بما فى یده .
ایمان بنده اى تصدیق و تایید نمى شود مگر به آنچه در دست خداست اعتماد بیشترى داشته باشد از آنچه در دست خود اوست .

۲۰۱۵٫ حفظ ایمان با صدقه
سوسوا ایمانکم بالصدقه .
ایمانتان را با دادن صدقه ، پاس دارید.

۲۰۱۶٫ ایمان ملایک
لم ترم الشکوک بنوازعها عزیمه ایمانهم ، و لم تعترک الظنون على معاقد یقینهم .
در وصف فرشتگان مى فرماید: ایمان استوار آنان ، (فرشتگان ) آماج تیرهاى شک و تردید قرار نمى گیرد و گمان ها بر گرهگاه هاى یقینشان هجوم نمى برند.

۲۰۱۷٫ایمان پایدار
ما یکون ثابتا مستقرا فى القلوب . و منه ما یکون عوارى بین القلوب و فمن الایمان الصدور الى اجل معلوم . فاذا کانت لکم براءه من احد فقفوه حتى یحضره الموت ، فعند ذلک یفع حد البراءه .
قسمى از ایمان در دل ها استوار و پابرجاست و قسمتى دیگر میان دل ها و سینه ها عاریه است و ناپایدار، تا زمانى معلوم (هنگام مرگ )، پس اگر از کسى بیزارید او را واگذارید تا مرگش فرا رسد (درباره کفر و ایمان او حکم نکنید شاید در لحظه آخر ایمان استوار و حقیقى پیدا کرد) در آن وقت سزاوار بیزارى مى گردد.

۲۰۱۸٫ چهار تکیه گاه ایمان
الایمان على اربع دعائم : على الصبر، و الیقین ، و العدل ، و الجهاد… و الیقین منها على اربع شعب : على تبصره الفظنه ، و تاول الحکمه ، و موعظه العبره ، و سنه الاولین . فمن تبصر فى الفطنه تبینت له الحکمه ؛ و من تبینت له الحکمه عرف العبره ؛ و من عرف العبره فکانما کان فى الاولین .
ایمان بر چهار تکیه گاه استوار است : بر صبر و یقین و عدل و جهاد…
یقین خود چهار شعبه دارد: بینش هوشیارانه ، رسیدن به حقایق ، عبرت گرفتن از دیگران و سنت پیشینیان ؛ زیرا، هر که بینش هوشیارانه یافت ، حکمت بر او آشکار گشت و هر که حکمت بر او آشکار شد، پند و عبرت گرفتن را شناخت و هر که پند و عبرت آموزى را شناخت ، چنان است که در میان پیشینیان بوده باشد.

۲۰۱۹٫ چراغ نورانى ایمان
الایمان سبیل ابلج المنهاج ، انور السراج . فبالایمان یستدل على الصالحات ، و بالصالحات یستدل على الایمان ، و بالایمان یعمر العلم .
ایمان ، روشن ترین راه و نورانى ترین چراغ است ، پس انسان در پرتو ایمان به سوى اعمال شایسته راهنمایى مى شود و با اعمال شایسته به ایمان استدلال مى شود، و با ایمان ، کاخ علم و دانش آباد مى گردد.

۲۰۲۰٫ برترین وسیله توسل
ان افضل ما توسل به المتوسلون الى الله سبحانه و تعالى ، الایمان به و برسوله … وصله الرحم فانها مثراه فى المال ، منساه فى الاجل .
برترین وسیله اى که متوسلین به خدا به آن چنگ مى زنند ایمان به خدا و پیامبر اوست و پیوند با خویشان مال را زیاد و مرگ را به تاخیر مى اندازد.

۲۰۲۱٫ رشته اصلى ایمان
اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له ، شهاده ممتحنا اخلاصها… فانها عزیمه الایمان ، و فاتحه الاحسان ، و مرضاه الرحمن ، و مدحره الشیطان .
گواهى مى دهم که خدایى جز الله نیست ، یگانه است و بى شریک ، گواهى که خلوص آن آزموده شده است … این گواهى رشته اصلى ایمان است و آغاز احسان و مایه خشنودى خداى رحمان و دورى از مهلکه شیطان است .

۲۰۲۲٫ زبان استوار و ایمان استوار
قال رسول الله صلى الله علیه و آله : لا یستقیم ایمان عبد حتى یستقیم قلبه . و لا یستقیم قلبه حتى یستقیم لسانه فمن استطاع منکم ان یلقى الله تعالى و هو نقى الراحه من دماء المسلمین و اموالهم ، سلیم اللسان من اعراضهم ، فلیفعل .
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: ایمان هیچ بنده اى تکمیل نمى شود مگر این که قلب او در مسیر حق استقامت داشته باشد و قلب او از استقامت محروم است تا زبانش در مسیر حق استوار گردد. هر کس از شما بتواند به دیدار خداوند متعال نایل گردد با دستى پاک از خون هاى مسلمانان و اموال آنان و با زبانى سالم از اهانت به نوامیس آنان ، به سوى چنین دیدار حرکت نماید.



۱۹۹۸- حکمت ۴۵۸٫
۱۹۹۹- حکمت ۵۲۲٫

نهج البلاغه موضوعی//عباس عزیزی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.