
حکمت ۴۱۰ صبحی صالح
۴۱۰-وَ قَالَ ( علیه السلام )التُّقَى رَئِیسُ الْأَخْلَاقِ
حکمت ۴۱۸ شرح ابن أبی الحدید ج ۲۰
۴۱۸ وَ قَالَ ع: التُّقَى رَئِیسُ الْأَخْلَاقِ یعنی رئیس الأخلاق الدینیه- لأن الأخلاق الحمیده- کالجود و الشجاعه و الحلم و العفه و غیر ذلک- لو قدرنا انتفاء التکالیف العقلیه و الشرعیه- لم یکن التقى رئیسا لها- و إنما رئاسه التقى لها مع ثبوت التکلیف- لا سیما الشرعی- و التقى فی الشرع هو الورع و الخوف من الله- و إذا حصل حصلت الطاعات کلها- و انتفت القبائح کلها فصار الإنسان معصوما- و تلک طبقه عالیه- و هی أشرف من جمیع الطبقات التی یمدح بها الإنسان- نحو قولنا جواد أو شجاع أو نحوهما- لأنها طبقه ینتقل الإنسان منها- إلى الجنه و دار الثواب الدائم- و هذه مزیه عظیمه- یفضل بها على سائر طبقات الأخلاق
ترجمه فارسی شرح ابن ابی الحدید
حکمت (۴۱۸)
التقى رئیس الاخلاق.
«پرهیزگارى مهتر خلقهاست.»
یعنى مهتر و سر اخلاق دینى، و این بدان سبب است که اخلاق پسندیده همچون جود و بردبارى و شجاعت و عفت، در صورتى که فرض کنیم تکالیف عقلى و شرعى هم وجود نداشته باشد، پسندیده است و تقوى نمىتواند مهتر آنها باشد و ریاست و مهترى پرهیزگارى فقط با ثبوت تکالیف به ویژه تکالیف شرعى است، تقوى در شریعت عبارت از ترس و بیم از خداوند است و اگر تقوى فراهم آمد همه طاعات فراهم مى آید و همه زشتیها از میان مى رود و انسان معصوم مى شود که عصمت برترین طبقه رشد آدمى است و برتر از همه صفاتى است که آدم به آن ستوده مى شود از قبیل شجاعت و بخشندگى و دیگر صفات پسندیده. عصمت و تقوى چنان فضیلتى است که آدمى با آن به بهشت و سراى پاداش جاودانه منتقل مى شود و این خود بزرگترین مزیتى است که بر همه طبقات دیگر اخلاق برترى دارد.
جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدجلد ۸ //دکتر محمود مهدوى دامغانى
بازدیدها: ۱۵
دیدگاهها